The Fraud Risk Group Manager is accountable for management of complex/critical/large professional disciplinary areas. Leads and directs a team of professionals. Requires a comprehensive understanding of multiple areas within a function and how they interact in order to achieve the objectives of the function. Applies in-depth understanding of the business impact of technical contributions. Strong commercial awareness is a necessity. Generally accountable for delivery of a full range of services to one or more businesses/ geographic regions. Excellent communication skills required in order to negotiate internally, often at a senior level. Some external communication may be necessary. Accountable for the end results of an area. Exercises control over resources, policy formulation and planning. Primarily affects a sub-function. Involved in short
- to medium-term planning of actions and resources for own area. Full management responsibility of a team or multiple teams, including management of people, budget and planning, to include performance evaluation, compensation, hiring, disciplinary actions and terminations and budget approval.
**Responsibilities**:
- Designs and calibrates the company's quantitative and qualitative Fraud Risk Appetite Framework.
- Provides specialized analytics and management insights to the fraud risk senior management on policy compliance and aggregated risk measurement.
- Develops and adopts a Statistical Forecasting framework for extrapolating Fraud Losses for annual business planning purposes.
- Provides expertise in fraud modeling and conduct technical validations for Fraud Models.
- Develops and hosts analytic trainings for the company's fraud managers and analysts.
- Performs other duties and functions as assigned
**Qualifications**:
- 10+ years relevant experience
- Predictive modeling, including decision tree modeling and integration into business strategies
- Statistical analysis using SAS programming software
**Education**:
- Bachelor's/University degree, Master's degree preferred
This job description provides a high-level review of the types of work performed. Other job-related duties may be assigned as required.
Esta función es responsable de coordinar el Diseño, Implementación y seguimiento del Plan de Gestión de Prevención de Fraudes requerido por la CUB en Art. 164 Bis I, así como mantenerlo actualizado y realizar adaptaciones conforme a los cambios regulatorios, en los mandatos y en las Política.
- Asegurar que los procesos, metodologías, sistemas, herramientas, etc., que el área responsable de cumplir con el requerimiento tiene implementados efectivamente satisfagan lo que solicita la Regulación, Política o mandato.
**Responsabilidades Principales**:
- ** Estar informado de los requerimientos de las Regulaciones, mandatos de las marcas (Visa / Mastercard) y Políticas que se emitan para evaluar el nível de cumplimiento y/o necesidad de realizar acciones, para asegurar el apego a los mismos, a través de**:
- ** Identificación de GAPS,**:
- ** Elaboración de planes de trabajo con las áreas responsables de cumplimiento**:
- ** Seguimiento de estos hasta su resolución**:
- ** Liderazgo y Coordinación: Coordinar equipos de trabajo multidisciplinarios (ciberseguridad, unidades de negocio, operaciones, cumplimiento, etc.) para asegurar la correcta implementación de los requerimientos de los reguladores, mandatos y Políticas.**:
- **Facilitar la colaboración con áreas de tecnología, operaciones y auditoría para mantener y reforzar los controles internos.**:
- **Relación con Entidades Regulatorias: En coordinación con el área de REMO/IBCO, ser el frente de la Dirección de Fraudes, para cualquier relación con entidades regulatorias, en lo relativo al reporte de avances, entregando informes y dando seguimiento a observaciones o sanciones. Asegurar el cumplimiento de plazos regulatorios y la entrega de documentación conforme a los requerimientos de los reguladores.**
**Requisitos**:
- ** Formación Académica: Licenciatura en Derecho, Finanzas, Administración, Seguridad de la Información o afines. Se valorará Maestría en áreas de Gestión de Riesgos, Compliance y/o Certificación en Crímenes Financieros.**:
- ** Experiência Profesional: Mínimo 3 años de experiência en puestos de liderazgo en áreas de prevención de fraudes, gestión de riesgos y/o cumplimiento normativo en instituciones financieras.**:
- ** Conocimiento Normativo: Profundo conocimiento de la Circular Única de Bancos (CUB) y de las normativas aplicables a la prevención de fraudes en México. Familiaridad con los requerimientos de la CNBV y otras entidades regulatorias en materia de riesgos y seguridad. Conocimiento de las Políticas Internas de Citi en materia de prevención de fraudes.**:
- ** Competencias Personales: Liderazgo estratégico, habilidades de comunicación efectiva y resolución de conflictos. Enfoque orientado a resultados y a la mejora continua. Habilidad para gestionar equipos y liderar pr